Efter klass A1 följer logiskt klass A2, den internationella tävlingsklassen som numera blivit klass F1A. Detta är den oldtimerklass som har de modernaste modellerna, brytåret är 1979. Vädret var blåsigt och lite svårbedömt, det fanns viss termik men också kraftiga sjunk. Tre deltagare flög fullt i alla starter och gick vidare till fly-off; vann gjorde Per Qvarnström med sin välflygande Stratos, som var ensam om att klara fly-off:ens maxtid på 3 minuter.
En av våra norska deltagare, Tor Bortne, visar upp sin A2:a "Vråken". Denna konstruktion valdes i början på 70-talet till SMFFs enhetsmodell i klass A2. |
Från vårt östra grannland kommer Matti och Markku. Här gör Markku iordning sin "Ellipsi", ett komplicerat mästerbygge med elliptiska vingar med korslagda spryglar |
Den vackra Ellipsi, här tillsammans med Markkus A1:a "Into" |
Här är en annan av Markkus modeller, ett vackert bygge med en svart ..kolfibervinge?! |
Nä, en närmare titt visar att det nog är en helplankad vinge klädd i svart siden. På registreringslapparna ser man att modellen härstammar från 1967 |
Göran Larsson delvis skymd bakom sin "Cirrus", en egen kontruktion från 70-talet om jag minns rätt. |
Här ser man mekaniken för kurvrodret och termikbromsen. Kroppen verkar vara gjord som ett balsaflaksrör, en vanlig byggmetod innan glasfiber och kolfiber helt tog över. |
Görans Cirrus är klar för start, Inge står beredd att släppa. |
Cirrus stiger brant på linan strax efter start |
Den drar lite snett, men det är inget problem för Göran att hantera. |
Här startar Inge Sundstedts Ester Williams. Sitt namn fick modellen eftersom den hade en dekal med en badflicka på vingen. |
Ester Williams passerar i zenit. Med denna modell vann Inge SM år 1960. I årets Oldtimer-SM blev det en silvermedalj. |
Ester W med uppfälld termikbroms, lyckligen åter tillbaka på backen. På vingen finns en lite kryptisk beteckning. En gång i tiden stod där SE-240, Inges tävlingsnummer. |
Senast ändrad: 2018-12-28
Svenska Modellflygares Oldtimersällskap